בלי סודות: "סובלת מאוד לפני מחזור הוסת". צילום: Fotolia

בלי סודות: "סובלת מאוד לפני מחזור הוסת"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

 עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

תסמונת קדם וסתית?

בת 16 שואלת: "אני סובלת נורא לפני המחזור (חשוב לציין שהוא עדיין לא סדיר) מבחילות, לפעמים גם עילפון, חולשות, סחרחורות, כאבי דקירות קשים וכאבים איומים בבטן, קיא וחוסר תיאבון. אני נהיית עצבנית יותר מתמיד ואין לי כח לאף אחד, כל דבר מעצבן אותי וזה עוד לפני שקיבלתי מחזור ממש (דימום). הכאב אינו פוסק גם שלוקחת משכך כאבים, זה לא עוזר. אמא שלי אמרה לי שאולי זה מפני שאני מקבלת אחת לחודשיים או חודש וחצי. אני באמת לא מבינה למה זה ככה? אולי זו תסמונת קדם וסתית?"

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל אני מצטערת לשמוע שאת סובלת ככה לפני כל וסת. זה נשמע לי ממש לא פשוט. ממה שאת מתארת, נשמע שכל התופעות הללו הן תופעות הקשורות לוסת. נשים רבות סובלות מתופעות שונות לפני שהן מקבלות את הוסת, יש שסובלות מתופעת לוואי אחת ויש, כמוך, שסובלות ממצבור גדול של תופעות. תופעות הלוואי קשורות להורמונים שונים שמופיעים בגוף שלך לקראת הופעת הוסת, הכאבים קשורים לרחם שנפרדת מהרירית שהתעבתה במשך כשבועיים, והדם שאת רואה בוסת זה בעצם רירית הרחם שלך שיוצאת החוצה לקראת התחדשות של רירית חדשה. את יכולה לצפות בסרטון הזה, שמסביר את הכל בצורה נפלאה. את יכולה לפנות לרפואה המשלימה, יתכן ובאמצעות דיקור או הומופאתיה תוכלי להקל על הכאבים. את יכולה ללכת לרופא/ת נשים ולהתייעץ בנושא. יכול להיות שככל שתתבגרי, התופעות יעלמו או ישתנו. זה הגיוני שהוסת שלך לא סדירה - השאלה שלי היא איך את בודקת את סדירות הוסת? הדרך הנכונה ביותר היא לספור את מספר הימים שעוברים מהיום הראשון של הוסת ליום הראשון של הוסת הבאה. אם, לדוגמא, יוצא לך 29 ימים, אז תבדקי בחודש שלאחר מכן האם אחרי 29 יום מופיעה הוסת. אם הוסת מופיעה כל 29 יום (או כל מספר שלא יצא לך) זה אומר שהיא סדירה. לפעמים, יש נשים שעוקבות באמצעות התאריכים שבחודש; ואז זה יכול לבלבל כי לכל חודש מספר שונה של ימים. את יכולה גם להעזר באפליקציות שונות שמסייעות במעקב אחר הופעת הוסת. כל טוב."

© shutterstock

לא מתחשק לי לקיים יחסי מין

בת 18 שואלת: "היי, שמתי לב שבשבועות האחרונים אין לי חשק לשכב עם חבר שלי יותר מדי. לא יודעת למה, אני אוהבת אותו מאוד - אבל לא מתחשק לי לשכב. האקט כיף כשהוא קורה, אבל לפני שהוא קורה אני עוצרת אותו. אני לא מצליחה להבין למה ואני מתחילה לאכול סרטים שאולי פתאום אני לא נמשכת אליו יותר - אבל אני כן נמשכת אליו, לא יודעת מה לעשות."

תשובת היועצת: "שלום לך. התחושות שלך מובנות - לעתים לאחר תקופה ארוכה בזוגיות, תתכן ירידה בחשק המיני, שזו תופעה נורמלית לחלוטין. ציינת שאת אוהבת את בן זוגך ונמשכת אליו שזה חשוב מאד להמשך הקשר ביניכם, תקשורת פתוחה וכנה מאד חשובה במערכת היחסים. שתפי את בן זוגך בתחושות שלך וחישבו יחד איך ניתן לשנות או לנסות דרכים נוספות, שמתאימות כמובן לשניכם, לרענן את הקשר המיני בנכם להשפיע בצורה חיובית ויצירתית. המון בהצלחה!!"

© fotolia

בת 17 שואלת: "היי. אני תלמידה בכיתה י"א ואף פעם לא קיימתי יחסי מין. השבוע, בפעם הראשונה, שכבתי עם החבר שלי וזה היה מהמם. הוא קנה קונדומים ופשוט גמר בתוך הקונדום, אבל פחדתי שזה ייכנס לי בפנים הזרע שלו. איך אלמד אותו לענג אותי? כי הוא לא יודע."

תשובת היועצת: "היי, אני מאד שמחה לשמוע שאת נהנית מקיום יחסי המין עם החבר ואת מגדירה את זה כ'מהמם', זה ממש לא מובן מאליו. בנות רבות לא חוות חוויה כל כך טובה בהתחלה ואפילו לא בהמשך - זה אומר שיש ביניכם הבנה, התחשבות ואכפתיות, כבוד הדדי ותקשורת טובה. תקשורת טובה היא גם מילת המפתח בנושא הבא ששאלת עליו והוא: כיצד ללמד אותו לענג אותך. את פשוט צריכה לדבר ולהדריך אותו, להראות לו מה עושה לך טוב ונעים ולהכווין אותו לעשות את מה שנעים לך. לגבי החשש שלך בנושא הזרע: אם לא הייתה בכלל חדירה ללא קונדום והקונדום לא ירד ממנו ונשאר בנרתיק ולא נקרע (קרע בקונדום זה משהו שלא ניתן לפספס) - אז אין סיבה לדאגה. אם את בכל זאת חוששת, את יכולה לפנות אלינו ל"דלת פתוחה" הקרובה לביתך ולקבוע תור בחינם ותחת סודיות לרופא/ת נשים ולקבל מרשם לגלולות נגד הריון. כל טוב."