עשו ואל תעשו: הטיפים הכי טובים לזוגיות ראשונה מוצלחת. צילום: Fotolia

עשו ואל תעשו: הטיפים הכי טובים לזוגיות ראשונה מוצלחת

חוששים מהזוגיות הראשונה? לא עוד - אנחנו כאן עם כל הטיפים שיעזרו לכם לצלוח אותה

אחת מההתנסויות החדשות והמשמעותיות, המפחידות, המרגשות והמהנות ביותר שמתרחשות לרוב בגיל ההתבגרות היא, איך לא – מערכת היחסים הראשונה שלנו; במהלכה מנסים להבין מה בדיוק עושה לנו טוב בזוגיות ואיך רוצים שבן או בת הזוג יתנהגו ויתייחסו אלינו. כל זאת, תוך כדי רצון לשמור על מערכת יחסים תקינה, אוהבת ותומכת. כדי להקל על הסיטואציה המורכבת, הנה כמה עצות לדברים שכדאי כדאי ולא כדאי לעשות במערכת יחסים ראשונה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

עצות מאחרים

כמו במצבים רבים אחרים בחיים, כשמרגישים שכל הסיטואציה "גדולה עלינו", פונים לגורמים שונים (ההורים שלנו, המורים, האינטרנט וכולי) במטרה לקבל עצות ו"להתפקס". במערכת יחסים, שכידוע היא דבר מאוד אינדיבידואלי, עלינו להיזהר ולא לסמוך ולקחת ברצינות יתרה את העצות של כל אחת ואחד.

עשו: הקשיבו לאנשים מנוסים שאתם יודעים בוודאות שהם מעוניינים אך רק בטובתכם ואין להם אינטרסים אחרים. האנשים הללו יכולים להיות גם ההורים שלכם - אולי לעיתים הם נותנים לכם עצות שנראות לכם לא שימושיות וחסרות היגיון בעליל, אך זכרו שהם מבוגרים מכם בהרבה וניסיון חייהם רחב יותר משלכם; ולכן כדאי לכם לקחת את דבריהם ברצינות.

אל תעשו: אל תסמכו על עצות של אנשים שאף פעם לא היו במערכת יחסים; וכמובן לא על עצות של אנשים שאתם יודעים בוודאות או סבורים שהם מקנאים בכם ובבן או בת הזוג שלכם ורוצים להפריד ביניכם.

התייעצו רק עם אנשים שאתם סומכים עליהם
התייעצו רק עם אנשים שאתם סומכים עליהם © צילום: Fotolia

קצב התקדמות

פעמים רבות במערכת היחסים הראשונה, לא "סגורים על עצמנו" לגבי מה לעשות ומתי: מצד אחד חוששים "למהר" יתר על המידה ולעשות דברים שעדיין לא מוכנים אליהם נפשית (להתנשק, לפגוש את ההורים וכדומה) ומצד שני חוששים להתקדם "לאט מדי" ולאכזב את בת או בן הזוג, או את הסובבים אותנו.

עשו: שוחחו בינכם והתקדמו בקצב שנוח אך ורק לכם, ללא כל תלות בגורמים אחרים כמו לחץ חברתי. זכרו שאין "כללים" מוגדרים לזוגיות ואין מועד מסוים שבו אתם צריכים להתקדם לשלב הבא במערכת היחסים שלכם.

אל תעשו: אל תכנעו ללחץ חברתי ובטח שלא ללחץ מצד בן או בת הזוג שלכם. במידה ובן או בת זוגכם "לוחצים" עליכם לעשות משהו כנגד רצונכם, משמע זו איננה זוגיות בריאה.

שוחחו ביניכם לגבי מה מתאים ומה לא מתאים לכם לעשות
שוחחו ביניכם לגבי מה מתאים ומה לא מתאים לכם לעשות © צילום: Shutterstock

סדר עדיפויות

כאמור, מערכת היחסים הראשונה מעוררת רגשות רבים ומעורבים ומעסיקה אותנו 24/7. פעמים רבות אנו מוצאים את עצמנו משקיעים יותר זמן במערכת היחסים מאשר בדברים חשובים אחרים (כמו משפחה, חברים או לימודים) ותוהים אם זה באמת "שווה את זה".

עשו: למדו לחלק את זמנכם באופן שווה בין כל הדברים החשובים בחייכם: דעו מתי עליכם להשקיע את זמנכם בלימודים או בדברים אחרים; ומתי יש לכם זמן פנוי ותוכלו להשקיע אותו בבן/בת זוגכם.

אל תעשו: אל "תזניחו" את המשפחה, החברים וכמובן את הלימודים שלכם. זכרו שמדובר מערכת היחסים הראשונה שלכם, סך הכל; ויש סיכוי גדול שלא תחזיק מעמד זמן רב - אך חבריכם ומשפחתכם ילוו אתכם עוד הרבה זמן.

הקדישו זמן גם למשפחה וחברים
הקדישו זמן גם למשפחה וחברים © צילום: Sutterstock

שיתוף והפצה

בעידן שלנו, המדיה הפכה להיות לחלק בלתי נפרד מחיינו: אנו משתמשים באינסטגרם, פייסבוק, וואטסאפ וכדומה באופן יומיומי וקבוע. יחד עם העובדה הזאת, מגיעות דילמות רבות שאחת מהן היא - עד איזו רמה לשתף בחיים הפרטיים שלנו, שבמקרה שלשמו התכנסנו כאן כוללים את הזוגיות הראשונה שלנו? בנוסף לכך, קיימת גם ההתלבטות לגבי הרמה הנכונה לשתף את מעגל החברים או המשפחה לגבי המתרחש במערכת היחסים.

עשו: הגיעו להסכמה מוחלטת בינכם לגבי אילו דברים תספרו ולמי, כך שלא יהיו בינכם אי הבנות בנושא זה מאוחר יותר. כמו כן, הגיעו להחלטה משותפת לגבי המועד בו תשתפו את מערכת היחסים שלכם ברשתות החברתיות, כך שאף אחד מהצדדים במערכת היחסים לא יפגע ויעלב.

אל תעשו: אל תשתפו דברים שבני זוגכם מתנגדים שתשתפו אותם, הן במעגל האנשים הקרובים והן ברשתות החברתיות. כבדו אחד את השני/יה ושמרו על פרטיותכם.

חשבו יחד עד איזו רמה מתאים לכם לשתף
חשבו יחד עד איזו רמה מתאים לכם לשתף © צילום: Fotolia

זכרו: במערכת היחסים הראשונה מעורבים רגשות רבים משני הצדדים; ולכן היא עלולה להיות מבלבלת, מסורבלת, מרגשת ואף מעוררת חשש - וזה לגמרי נורמטיבי ומובן. התייעצו עם אנשים שאתם סומכים עליהם ואל תחששו לסיים את מערכת היחסים אם היא גורמת לכם לחוש רע.