הצד ההומופובי של הבחירות: "אבא ואבא זה לא נורמלי". צילום: Fotolia

הצד ההומופובי של הבחירות: "אבא ואבא זה לא נורמלי"

"לא חדש לי שיש אנשים פרימיטיביים בעולם הזה - ברור לי שכל אחד יכול להביע את הדעה שלו, גם אם היא לא מוצאת חן בעיניי - אבל יש הבדל בין לומר את הדעה שלך בעדינות, לבין לעשות פרובוקציות גדולות שמטרתן לפגוע באנשים" • ליאב רוזן כותבת על ההסתה הבלתי נגמרת של חלק מן הקהילה הדתית כנגד הקהילה הגאה

ביום שישי האחרון התיישבתי לקרוא עיתון שבת; ובעודי מדפדפת בין עמודי העיתון נתקלתי בפרסומת שמאוד עצבנה אותי. הפרסומת הייתה מודעה שהתנוססה על גבי עמוד שלם - ובה היה מודגש, שחור על גבי לבן, הטקסט הבא: "משפחה של אבא ואבא? זה לא נורמלי!" ומתחת התנוסס הסלוגן "האומץ להיות נורמלי".

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בבירור מהיר באינטרנט, גיליתי שהפרסומת הזו היא חלק מקמפיין של מפלגה ציונית דתית לקראת הבחירות הקרבות ובאות. ה"אני מאמין" שלהם דוגל ב"עם ישראל בריא".

© מתוך עיתון "שבתון"

מי קבע מה זה נורמלי?

בשנייה שראיתי את המודעה הזו חשכו עיניי. לא חדש לי שיש אנשים פרימיטיביים בעולם הזה - ברור לי שכל אחד יכול להביע את הדעה שלו, גם אם היא לא מוצאת חן בעיניי - אבל יש הבדל בין לומר את הדעה שלך בעדינות מבלי לפגוע באף אחד, לבין לעשות פרובוקציות גדולות שמטרתן לא יותר מלפגוע באנשים וקהילות שלמות.

על מנת לברר שאני לא היחידה שהתעצבנה מהמודעה הזו, שלחתי תמונה של הפרסומת לכמה מהחברים שלי. התגובות שלהם די הפתיעו אותי: חלק הסכימו איתי והפרסומת הזו קוממה גם אותם; אבל מה שמעניין הוא, שחלק מהם טענו שכן - להיות הומוסקסואל, לדעתם, זה לא נורמלי.

ובכן, למי שלא יודע, ההגדרה של "נורמלי" במילון היא "לפי הסטנדרט" - ומי קובע את הסטנדרטים? החברה. זאת אומרת ש"נורמלי" הוא בסך הכל הגדרה שלנו, כל אחד מגדיר מה "נורמלי" לפי מה שהוא חושב ולפי מה שהחברה מכתיבה לו. אז למה בכל זאת יש אנשים שמרגישים שיש להם זכות לקחת בעלות על ה"נורמליות"?

סלפי גאווה בית
"למה יש אנשים שמרגישים שיש להם זכות לקחת בעלות על ה'נורמליות'?" © צילום: Getty Images

אם המפלגה הזאת הייתה מחליטה לומר שמשפחה של אבא ואבא היא לא דרך הטבע, הדבר היה פחות מקומם - שכן אני יכולה להסכים או לפחות להבין את הטענה שלהביא ילדים לעולם בצורה הטבעית ביותר, אפשר רק באמצעות גבר ואישה (למרות שאם לומר את האמת, הרבה מהדברים שאנחנו עושים היום נוגדים את הטבע). עם זאת, יש משהו נורא מעצבן בבחירה של המילה "נורמלי". במילים אחרות, זה לומר שיש אנשים שלא מגיע להם להיות חלק מהחברה שלנו, זה לנסות לגרום להדרה חברתית של הקהילה הגאה – וזה לא בא בחשבון.

לגיטימציה לאמירות פוגעניות

אחד החברים ששלחתי לו את המודעה הזו כתב לי שבסך הכל מדובר בקמפיין לגיטימי של זכות הביטוי ושאין לי מה להתרגש. ובכן, אני מסכימה עם העובדה שלכל אחד מגיע להתבטאות ולומר את הדעה שלו, אבל הפרסומת הזו נתנה לגיטימציה לאמירות פוגעניות כלפי הקהילה הלהט"בית; ולכן לא מגיע לה שום במה ופרסום. פרסומת שמטרתה להסית כנגד קהילה מסוימת של אנשים, היא זו שלא נורמלית.

"נורמליות יהודית", היא קודם כל "ואהבת לרעך כמוך". חברי הקהילה הלהט"בית הם בדיוק כמו כולם וגם להם יש זכות להקים משפחה, לא משנה עם מי. הם לא חייבים דין וחשבון לאף אחד. לכל יהודי יש חלק בעם הזה, לא רק מי שעומד בסטנדרטים שמציבים לו הדת, המדינה או החברה.

"לכל יהודי יש חלק בעם הזה" © צילום: Getty Images

כשיש דיבור על נושא מסויים הוא הופך להיות עניין גדול; וחלק מהאנשים מרגישים שזה בסדר לומר אמירות כאלה. הרי זה לא אנחנו התחלנו, נכון? אבל פה מתחילה הבעיה. ברגע שאנחנו מציגים קהילה מסוימת כמשהו "לא נורמלי" או "לא בריא", זה משנה הכל. הדבר גורם לנו להתייחס אליהם בצורה אחרת ולאותה קבוצה להרגיש שונים ובאופן כללי - לכל חוקי המשחק להשתנות.

אנחנו חיים בתרבות שונה, יותר מתקדמת, ליברלית, פחות פרימיטיבית ומיושנת; אבל לא כולם התקדמו ועדיין קיימים אנשים עם דעות כאלה ואחרות. לכל אחד יש את הזכות לומר את דעתו, אבל לאף אחד אין את הזכות לפגוע באחרים. מי שנותן לגיטימציה לאמירות פוגעניות, הוא זה שצריך להדיר אותו מהחברה.

חובה שמוטלת על כולנו

יש אנשים שמשתמשים לרעה בפלטפורמות שהם מקבלים. הם משתמשים בהן על מנת ליצור רוע והסתה כנגד אנשים שכל חטאם הוא פשוט לחיות בדרך שנראה להם לנכון. המודעה הזו אולי נראית קצת תלושה ולא מחוברת למציאות, אבל היא רק דוגמא להתנהגות מסיתה.

© צילום: Getty Images

הדבר יכול לקרות לכולנו, בכל מיני רגעים בחיים. כל אחד ואחת מאיתנו יכול להשתמש לרעה בפלטפורמות שהוא מקבל - בין אם זה להסית נגד תלמיד בכיתה, חבר, מורה או כל דמות אחרת שמשחקת תפקיד בחיינו - כולנו יכולים לנצל לרעה את הכוח שלנו. לכן, על כולנו מוטלת החובה לגרום לאנשים סביבנו להרגיש בנוח ורצויים. הרי אף אחד מאיתנו לא היה רוצה להיות בצד השני, נכון?