
האקססורי שחצה את הגבול: חבל תלייה כשרשרת
חברת האופנה האהובה במהלך שערורייתי שגורם לנו לתהות - האם שווה ליצור באזז בכל מחיר? טור דעה נוקב
בדרך כלל כשאני צופה בתצוגת אופנה, אני בוחן את את הטרנדים החדשים והישנים, את פריטי המפתח, הבדים והצבעים. אך כשצפיתי בתצוגה של ברברי שהתרחשה השבוע, נדהמתי לראות משהו שהכעיס אותי וגרם לכל דבר אחר על המסלול להיראות כמו טעות אחת גדולה. אני לא יודע מה קורה שם, במטה העיצוב של ברברי, אך נראה שריקרדו טישי, המעצב אשר עזב את ז'יבנשי לטובת בית האופנה הבריטי ותפס את מקומו של כריסטופר ביילי - יעשה הכל כדי להפוך לשיחת היום. התצוגה השנייה שלו לברברי, אשר על פי פוסט אינסטגרם שכתב (ומחק) הוקדשה עבור הנוער והיכולת של הצעירים להשמיע קולם - התחילה והדוגמניות החלו לצעוד על המסלול. באחד הלוקים נדהמתי לגלות שמתחת למעיל הפרוותי אותו לבשה הדוגמנית, היא צעדה בסווטשרט עם קפוצ'ון חום, כאשר החוט של הקפוצ'ון הוא עבה מן הרגיל וקשור - כחבל תלייה.
View this post on InstagramBURBERRY Tempest 🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞 #BurberryShow #LFW #BurberryAutumnWinter19 #BurberryGeneration #NewEra
רגע, ראיתי נכון? איך קורה שמעצב עם במה כזו גדולה מעצב או משווק פריט כזה חסר רגישות? אנשים מתמודדים עם מחשבות אובדניות, יקירים שהם איבדו, שיעורי ההתאבדות גבוהים מאי פעם, במיוחד בתעשיית האופנה והדוגמנות בה מקרי התאבדות הם לא דבר זר: דוגמנים רבים, מעצבים דוגמת אלכסנדר מקווין האגדי ואפילו הדוגמן טום ניקון אשר היה הפרזנטור הבולט של ברברי התאבד בשנת 2010. כל זאת ועדיין זה חמק מתחת לאף של צוות העיצוב של ברברי, שהחליטו יחדיו שזה לגיטימי ללבוש חבל תלייה על הצוואר כמו שרשרת? ואני לא מתנחם בתירוץ שאולי זה "מסר חברתי להעלאת המודעות" - כי אם רוצים להעלות את המודעות לבעיה, לא מוכרים אותה בצורת סווטשרט עלוב בכמה מאות דולרים. זהו לא מסר חברתי.
והשאלה הכי גדולה שלי: למה אף אחד לא מדבר על זה? חיפשתי אזכורים ברשת לפריט המשונה ולא מצאתי הרבה יותר מכתבה אחת בהולנדית, דיון בקבוצת פייסבוק אירופאית, ופוסט אינסטגרם מתוסכל של הדוגמנית ליז קנדי אשר לאחר שהייתה במדידות לתצוגה, כתבה בדיוק את מחשבותי: "התאבדות היא לא אופנה. זה לא נוצץ וגם לא "אדג'י". אני לא מצליחה להבין איך מישהו בחברה חשב שזה בסדר. במיוחד בקולקצייה המוקדשת לנוער. אותו נוער שכל כך קל להשפיע עליו… זה גרם לי להיזכר בתקופות שאני התמודדתי עם נטיות אובדניות", היא כותבת ומוסיפה: "ברגע שראיתי את הלוק הזה עזבתי את המדידות בכעס. שלא נדבר על כך שהם לרגע תלו סווטשרט דומה מהתקרה על מנת להדגים איך הקשר עובד ואף צחקו על זה!". את הפוסט חתמה במילים: "זו לא בעיה אישית שלי. זו בעיה גדולה יותר. אני מבויישת שרציתי לקחת חלק בתצוגה הזו".
בואו נתעלם לרגע מכמה שזה רע אתית וממש מבייש לבית אופנה ענק אשר קיים מעל ל-160 שנה. בלי קשר להכל - זה נראה רע. סגנון הקולקצייה מאוד מזוהה עם טישי - אופנת רחוב ייחודית עם המון פריטי סטייטמנט מכל הסוגים ואם לומר את האמת, זהו לא הסגנון המזוהה עם בית האופנה הקז'ואלי והבוגר. על אף שבז'יבנשי עשה טישי עבודה מעולה - אצל ברברי זה לא ממש עובד, ובעונות האחרונות בית האופנה עובר שינוי - ולא מרענן במיוחד. הייתי מצפה שמעצב, במיוחד בנקודת מפתח כל כך גבוהה בתעשייה, יחשוב פעמיים לפני שהוא משיק עיצוב "אמנותי" שכזה, זה מביך ומכעיס. והתצוגה מוקדשת לכך שהנוער ישמיע את קולו - אז אני משמיע את קולי, ברברי - פישלתם.
לאחר הסערה בעולם האופנה, במותג מסרו לכלי התקשורת בעולם: "אנחנו מצטערים עמוקות על הכאב שנגרם מאחד הפריטים שלנו בתצוגה".
|