
פרסום סמוי ואידיאל יופי שגוי: 10 המכות של עולם האופנה
ברוח חג הפסח ובהשראת עשר המכות מההגדה, קבלו את מי שלדעתנו משמשות כ'מכות' של עולם האופנה. הרשימה המלאה
אין דבר יותר זכור בהגדת הפסח מאשר עשר מכות מצרים. ממש כמו המכות ההן, גם בעולם האופנה ישנם מספר דברים אשר נוראים כל אחד יותר מהשני. אז מי הן עשר המכות האופנתיות?
עוד בערוץ האופנה של פרוגי:
- פאשן פוסט: ריטה אורה למען הקהילה הגאה
- צבעוניים במיטבכם: כך תיישמו את טרנד הטאי דאי
- עשו היסטוריה: הקאמבק של בית האופנה הישראלי הראשון
המכה הראשונה: הטרנדים אשר מתחלפים במהירות
עולם האופנה מתעסק ברדיפה האחרי הדבר החם הבא ומייצר אינספור טרנדים מידי שנה, אותם צורכים באופן כמעט מיידי כל מי שרוצים להיות אופנתיים וללבוש את הפריט החם של הרגע. אבל לאחר שהטרנד יורד מגדולותו - הפריט החם לשעבר אינו נלבש יותר. פריטים טרנדיים עשויים להיות מאוד יקרים וכאשר הטרנד חולף, חולפת גם התמורה למחיר. מיליוני חומרים מתבזבזים וניצול העובדים במפעלי הטקסטיל אשר עובדים בתנאי ניצול קשים לייצר את הפריט הטרנדי במהירות האפשרית חזק מתמיד. בקיצור, בפעם הבאה שאתם עומדים לרכוש פריט טרנדי, חשבו על ההשלכות שעשויות להיות בכך..
המכה השנייה: שיתופי פעולה של מותגים וכוכבים
נכון, אנחנו אוהבים מותגים ורשתות אופנה ואנחנו אוהבים גם את הכוכבים, ובשנים האחרונות ישנה מגמה מתגברת של מותגים שחוברים לסלבס בקולקציות משותפות בשלל תחומים: בגדים, איפור, נעליים, משקפי שמש ועוד. המכה בדבר היא שחלק משיתופי הפעולה המדוברים הם לא באמת שיתוף פעולה בין הכוכב למותג, אלא רק קולקציה על שמו והמעריצים שרוכשים את המוצר בטוחים שהמוצר עוצב ונוצר על ידי האליל שלהם, מה שלא תמיד קורה בפועל.

המכה השלישית: העתקות
בשביל לדעת מהו הפריט הרותח הבא, בעולם האופנה כולם נושאים עיניים אל שני מוקדים: מותגי העל והסלבס בעלות ההשפעה האופנתית. ברגע שבגד של אחד משני אלו נצפה בציבור - רשתות האופנה ואתרי האונליין מתמלאים בפריטים שהעיצוב שלהם "שואב השראה" מאותו הבגד או במילים אחרות, מתעתיקים אותו. נכון, אמנם המותגים הזולים מנגישים את פריטי היוקרה לקהל הרחב אך לצד זה הם גם פוגעים בזכויות היוצרים של מעצבי הפריט המקורי.
המכה הרביעית: החיקויים
אם יש משהו יותר נורא לדעתנו מאשר להעתיק עיצוב של פריט כלשהו, הוא חיקוי מובהק. ובכן, משום שפריטים אופנתיים רבים ונחשקים של מותגי על הם בעלות גבוהה מאוד (עוד נגיע לכך), מסתובבים להם בשוק חיקויים מדוייקים של לא מעט פריטי יוקרה. ובכן, גם כאן מדובר בהפרת זכויות היוצרים ובפגיעה במעצבים המקוריים.
המכה החמישית: מחירי עתק של מותגי היוקרה
כאמור, לרוב הפריטים הטרנדיים והמדוברים ביותר הם אלו שעוצבו על ידי מותגי האופנה הגדולים ביותר, אשר מתמחרים את הפריטים שלהם בסכומים שמתחילים ויכולים אף להגיע למיליוני שקלים. מעבר לעבודה שמדובר במכה לכיס למי שבוחר לרכוש פריט של מותג על, האופנה שייכת לכולם, כך שהמצב בו האופנה לא תמיד נגישה וחובבי הסטייל לא תמיד יכולים ליהנות ממנה הוא אינו שיווני כלפי כל הפשאנסיטות.
המכה השישית: פרסום סמוי ברשתות החברתיות של הפאשניסטות
אמנם תופעת הפרסום הסמוי במדיה החברתית הפכה למכה לא רק בעולם האופנה, אך מכוון שלרשתות החברתיות ולמשפיעני הרשת יש כוח כה גדול כיום בתעשיית הסטייל, התופעה, אשר הפכה לנפוצה יותר ויותר, רלוונטית מתמיד. אושיות אופנה רבות מעלות תמונות שלהן לבושות בפריטים אופנתיים ומתייגות את המותג אך לא מציינות כי מדובר בפרסומת, כך שעוקביהם עשויים לחשוב כי הם באמת אוהבים את הפריט ולרכוש אותו, מבלי לדעת כי אותה אושיית אופנה העלתה תמונה עם הפריט כפרסומת.
המכה השביעית: קרוקס
הרבה נאמר על הנעל הזו, אך דבר אחד בטוח: מכה אופנתית, היא לגמרי כן. החל מהצורה, דרך הצבעים העזים ועד לחורים שבקדמת הנעל, בעולם האופנה יכולים להסכים על דבר אחד - כל קשר בין נעלי הקרוקס לשיק וסטייל הוא מקרי בהחלט. לגמרי ביג נו נו.
המכה השמינית: שימוש בעורות ובפרוות
מדובר באחת מהמכות הקשות בעולם הסטייל. במשך שנים, מעצבים ומותגי אופנה השתמשו לייצור הפריטים שלהם בעורות ובפרוות אמיתיים של חיות. בשנים האחרונות גברה המודעות להתעללות הקשה שהחיות עוברות בדרך להפוך לפריט אופנה כלשהו ויותר ויותר בתי אופנה מובילים כמו ורסצ'ה וגוצ'י הודיעו כי הם הפסיקו להשתמש בעורות ופרוות אמיתיים וייצרו את הפריטים שלהם אך ורק מחומרים שהם דמויי עור ופרווה.
המכה התשיעית: אידיאל יופי לא מציאותי
אחת הבעיות החמורות של עולם האופנה היא הסגידה לאידיאל היופי הרזה והלא מציאותי. ובכן, מדובר במודל גוף שהשאיפה אליו היא אינה מחוברת למציאות ולמרות תהליך רוח השינוי והעצמת כל סוגי הנשים והיופי ששוררת בעולם האופנה, עדיין מעצבים רבים דוגלים בתפיסת היופי בלתי אפשרית הזו. לגמרי הגיע הזמן לשינוי.

המכה העשירית: אין מידות גדולות
בהמשך ישיר למכה התשיעית, תהליך השינוי באידיאל היופי בעולם האופנה עדיין לא תם ולפי כך, יש גם מה לשפר בתחום המידות, אשר ברוב רשתות ומותגי האופנה מצומצמות למספר מידות מסויימות, ועוד לא יישרו קו עם המציאות בה יש נשים בשלל גדלים וסוגים, כך שכולנו תקווה כי מנעד המידות הקיימות ברשתות יורחב כמה שיותר מהר, וכולן יכלו ליהנות מאופנה.
|